Tuesday, December 1st | 15 Kislev 5781

June 14, 2018 8:49 am

The 2018 World Cup Could Become the Middle East’s Latest Battlefield

avatar by James M. Dorsey


Saudi Foreign Minister Adel al-Jubeir, UAE Foreign Minister Abdullah bin Zayed al-Nahyan, Egyptian Foreign Minister Sameh Shoukry, and Bahraini Foreign Minister Khalid bin Ahmed al-Khalifa attend a press conference after their meeting that discussed the diplomatic situation with Qatar in Cairo, Egypt, July 5, 2017. REUTERS/Khaled Elfiqi/Pool

The simultaneous presence in Russia of the Saudi and Iranian teams for the 2018 World Cup is likely to shine a spotlight on the covert wars between Saudi Arabia, the United Arab Emirates, and Iran, as well as a related dispute over 2022 World Cup host Qatar, which did not qualify for this year’s tournament. Tensions will be present even if the Saudi kingdom and the Islamic Republic fail to meet face to face on the pitch.

possible Saudi-Iranian clash on the soccer field promises to be a highlight of the World Cup, which began in Russia on June 14. It would add significant drama to multiple soccer-related battles involving Saudi attempts to control Middle Eastern and Asian governance of the sport at the expense of Iran, as well as its challenges to Qatar’s 2022 hosting rights and its holding of World Cup broadcasting rights. These battles threaten to deprive Gulf fans of access to the Russian tournament’s matches.

This month commemorates the imposition one year ago of a diplomatic and economic embargo by Saudi Arabia, the UAE, Bahrain, and Egypt on Qatar, in part because of the Gulf state’s relationship with Iran.

Gulf fans are already feeling the impact of uncertainty over whether the boycotting states will allow broadcasts of matches by BeIN, the sports subsidiary of the Qatar-owned Al Jazeera television network, which owns the broadcasting rights. The boycotting states are demanding that Qatar shutter Al Jazeera or at least curb its freewheeling reporting and talk shows, which often challenge the policies of countries like Saudi Arabia and the UAE.

Related coverage

December 1, 2020 7:31 am

The New York Times Publicizes Iranian Propaganda ‘Protests’ Without Disclosing Regime Role

Did the New York Times mislead its readers by falling for an Iranian propaganda stunt? It sure looks that way. The Times...

BeIN has been blocked in the boycotting states for the past year. While Saudi Arabia has sought to keep the ban in place by creating beOutQ, a 10-channel bootlegging operation based in the kingdom, the UAE has backed down from its initial blockage of BeIN broadcasts but maintained its jamming of Al Jazeera.

In the soccer-crazy Middle East, the sport arouses a deep passion similar to that stirred by religion and nationalist sentiment. Depriving viewers in the region of access to World Cup broadcasts is thus a serious matter.

Unable to challenge the Saudi action in Saudi courts, Qatar has urged world soccer body FIFA to take steps against what it describes as Saudi pirate broadcasters. Qatar also appears to have decided to stir the pot by blocking BeIN broadcasts to the UAE.

“We regret to inform that our customers are temporarily unable to view BeIN sports channels and packages as a result of a decision by the broadcaster of BeIN sports,” UAE telecom  and digital television company Du said in a statement on its website.

Qatar’s move appeared to be designed to force UAE carriers to accept commercial terms. In so doing, it would score a political success by breaching the boycott.

Its strategy appeared to have an effect on Du’s competitor Etisalat, which announced 24 hours after the Du statement that customers could sign up for BeIN broadcasts of World Cup matches.

The dispute reflects deep-seated disagreement in the lame-duck six-nation Gulf Cooperation Council (GCC) over the campaign against Qatar. Oman, which like Qatar maintains close ties to Iran and has offered to mediate, sought to thwart the Saudi bootlegging effort by banning the import of beOutQ decoders.

“The import of these decoders, called beOutQ, was banned because they violate the law on intellectual property,” an Omani official said. Oman was responding to a Qatari request.

Qatar’s broadcasting rights are only one soccer battlefield on which the Gulf dispute is being fought.

Saudi and UAE media, together with UK tabloid The Sun, exploited the recent London launch of the Foundation for Sports Integrity by Jamie Fuller, a prominent Australian campaigner for a clean-up of global soccer governance. The launch involved a reiteration of assertions of Qatari wrongdoing in its successful World Cup bid that media outlets like Abu Dhabi’s The National and Saudi Arabia’s Al Arabiya projected as pressure on FIFA to deprive Qatar of its hosting rights.

“It is no secret that football’s governing body is rotten to the core. (FIFA) will rightly come under renewed pressure to strip Qatar of the competition and carry out an internal investigation in the wake of the most recent allegations. The millions of fans eagerly anticipating 2022’s festival of football deserve better,” The National said.

The Saudi-owned Asharq Al-Awsat newspaper reported that this month’s FIFA Congress may hold a re-vote on Qatar’s hosting of the 2022 World Cup. But there is no independent confirmation of such a move.

In a further bid to complicate life for Qatar, Saudi Arabia has backed a proposal to speed up the expansion of the World Cup to 48 teams from 32 — now scheduled for 2026 — by making it applicable to the 2022 World Cup.

If adopted, Qatar could be forced to share the hosting of the 2022 tournament with others in the region. Iran has already offered to help Qatar.

The Saudi-UAE moves come on the back of a two-pronged Saudi effort to gain a measure of control over global soccer governance.

Global tech investor Softbank, which counts Saudi Arabia and the UAE among its largest investors, is believed to be behind a $25 billion proposal embraced by FIFA president Gianni Infantino to revamp the FIFA Club World Cup and launch a Global Nations League tournament. If approved, the proposal would give Saudi Arabia a significant voice in global soccer governance.

Complementing the Saudi FIFA bid is a Saudi effort to undermine the position of the 47-nation Asian Football Confederation (AFC) headed by Salman Bin Ibrahim Al-Khalifa, a member of the Bahraini ruling family and one of the most powerful men in global soccer.

To do so, Saudi Arabia has unilaterally launched a new regional bloc, the South West Asian Football Federation (SWAFF), which is a potential violation of FIFA and AFC rules.

The federation would be made up of members of both the AFC and the Amman-based West Asian Football Federation (WAFF), which groups all Middle Eastern nations together — except for Israel — and is headed by Jordanian Prince Ali bin al-Hussein, a prominent advocate of soccer governance reform.

The heads of founding member associations, including Bangladesh, India, Pakistan, and the UAE, were flown, all expenses paid, to Jeddah for the SWAFF launch, offered gifts, and promised funding for soccer development.

SWAFF will be based in Jeddah with Saudi football federation president Adel Ezzat at its head and Saudi sports czar Turki al-Sheikh, a close associate of Crown Prince Muhammad bin Salman, as its honorary president. If SWAFF takes off, it will weaken the AFC, of which Iran is a prominent member. Iran is unlikely to try to join SWAFF, given that Saudi Arabia would probably veto its membership.

Saudi Arabia’s bid for regional soccer hegemony runs parallel to Donald Trump’s vow to isolate Iran. It makes a mockery of the insistence by global sports governance that sports and politics are separate. The jokers in the Saudi bid are the East Asian nations, with China, Japan, and South Korea in the lead. These countries are powerhouses within the AFC and maintain close economic and diplomatic ties with the Saudis, but have studiously remained on the sidelines of its struggle with Iran. The East Asian nations likely do not want to be sucked into Riyadh’s battles.

Dr. James M. Dorsey, a non-resident Senior Associate at the BESA Center, is a senior fellow at the S. Rajaratnam School of International Studies at Singapore’s Nanyang Technological University and co-director of the University of Würzburg’s Institute for Fan Culture. BESA Center Perspectives Papers, such as this one, are published through the generosity of the Greg Rosshandler Family.

The opinions presented by Algemeiner bloggers are solely theirs and do not represent those of The Algemeiner, its publishers or editors. If you would like to share your views with a blog post on The Algemeiner, please be in touch through our Contact page.

Share this Story: Share On Facebook Share On Twitter

Let your voice be heard!

Join the Algemeiner


This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.