Friday, May 27th | 26 Iyyar 5782

August 8, 2017 4:50 pm

UK Outlet (in Arabic) Falsely Claims ‘1,000 Settlers Stormed Al-Aqsa Mosque’

avatar by Adam Levick


The Western Wall and Temple Mount in Jerusalem’s Old City. Photo: Paul Arps via Wikimedia Commons.

Sky News Arabia, which was launched in 2012, is a joint venture between UK-based Sky News and Abu Dhabi-based Media Investment Corporation. In addition to its website, Sky News Arabia has a news network available to 50 million homes in the Middle East, and a strong social media presence, with more than three million Twitter followers and more than 11 million Facebook ‘likes.’

In June we posted about a Sky News Arabia report that falsely claimed that a group of “Israeli extremists stormed the [Al-Aqsa] mosque,” while obfuscating the fact that Muslim worshipers taunted peaceful Jewish visitors — and then, when police arrived to restore order, began pelting the officers with stones.

Sky News Arabia story published on August 1 made a similarly fictitious claim about Jewish visitors to the Temple Mount. (The translation is from CAMERA’s Arabic Department.)

The headline reads:

The biggest infiltration into Al Aqsa mosque in 50 years.

Here’s the text of the article, which is based on a report by Wafa, the official PA state news agency:

More than 1,000 settlers have stormed Al Aqsa mosque in occupied Jerusalem on Tuesday [sic]. The settlers were under the protection of the Israeli forces. The number of settlers that stormed the mosque is the highest since 1967. [The] Wafa Palestinian News agency said that about 870 settlers stormed Al Aqsa in the morning. The agency said that the storming of the mosque was after “The organization that stormed the alleged temple” called on mobilizing the biggest number of settlers to storm Al Aqsa in the so-called day of “The destruction of the temple.” The agency added that during the afternoon hours, an additional 209 settlers have stormed al Aqsa. The occupation forces have enforced a restricted security measurement during the evening in order to facilitate the passage of the settlers who always chant racist slogans.

As Palestinian Media Watch has explained, Wafa typically characterizes any Jewish presence on the “alleged” Temple Mount as an “invasion” or “infiltration” of the al-Aqsa Mosque, despite the fact that non-Muslim visitors to the compound do not actually enter the Al-Aqsa Mosque or the Dome of the Rock.

What Sky News Arabia claimed were “settlers storming al-Aqsa” actually were Jews peacefully and legally visiting the Temple Mount (Judaism’s holiest site) on Tisha B’Av, the Jewish day of mourning that commemorates — among other Jewish tragedies — the destruction of the first and second Temples.

Here’s a video released by Israeli Police on the day in question, showing what “settlers storming al-Aqsa” looks like in real life:

Further, we could find no evidence to support Sky News Arabia’s claim that Jewish visitors to the Temple Mount even occasionally — yet alone “always” — chant racist slogans at Muslims. In fact, something closer to the opposite is true, as there are often reports of Muslims taunting and intimidating Jews who peacefully visit the site. In one such incident from 2014 — which was caught on video — young Jewish children and their parents were heckled by a mob of Muslim worshipers.

Sky News Arabia‘s claims are not merely erroneous, but help amplify Palestinian propaganda over the “endangered” Mosque — a libel that, as recent events in Jerusalem and the West Bank have demonstrated, continues to incite riots and foment terror.

The opinions presented by Algemeiner bloggers are solely theirs and do not represent those of The Algemeiner, its publishers or editors. If you would like to share your views with a blog post on The Algemeiner, please be in touch through our Contact page.

Share this Story: Share On Facebook Share On Twitter

Let your voice be heard!

Join the Algemeiner

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.